Verpleegzorg Zorgcoaching Zorgtechnologie

Noaberschap en partnerschap in zorgtechnologie bij TMZ

Cases
TMZ 2

Bij TriviumMeulenbeltZorg (TMZ) speelt zorgtechnologie een steeds grotere rol in het ondersteunen van zorgmedewerkers en het verbeteren van de zorg voor bewoners. In samenwerking met Avics wordt niet alleen de technologie geleverd en geïmplementeerd, maar wordt er ook gekeken naar een bredere visie op zorg en ondersteuning. De samenwerking is gebaseerd op korte lijntjes, vertrouwen en een gedeelde verantwoordelijkheid voor een optimale zorgomgeving.

Samen werken aan oplossingen

De samenwerking met TriviumMeulenbeltZorg is begonnen op locatie De Meulenhof in Tubbergen. Mark Kranenbarg, Hoofd Vastgoed bij TMZ, vertelt: Op dat moment waren we echt wel aan het zoeken naar een goede invulling van onze zorgoproeptechnologie. We zijn uiteindelijk met Avics in zee gegaan, en hun aanpak geeft ons veel meer rust.”

De samenwerking tussen TMZ en Avics wordt gekenmerkt door wederzijds vertrouwen en open communicatie. Bij TMZ voel ik heel erg: we doen het samen, we kijken samen naar de oplossing. Die samenwerking en die 1-2’tjes, al het meedenken, dat vind ik heel prettig, vertelt Jasper Haaijer, projectleider bij Avics.

Implementatie en uitdagingen

TMZ maakt gebruik van diverse zorgtechnologieën, waaronder SOS-systemen, dwaaldetectie en helpcoms. De implementatie van deze technologieën verloopt in nauwe samenwerking met verschillende disciplines binnen TMZ, zoals medewerkers van vastgoed en zorgmedewerkers. Elke discipline krijgt een stem en de kans om input te leveren, waardoor er vanuit diverse perspectieven grondig wordt nagedacht. Dit stelt ons in staat om direct te bepalen waar specifieke apparatuur geplaatst moest worden en eventuele obstakels vroegtijdig signaleren, aldus Jasper.

Een belangrijk aspect van de implementatie is de vrijheid die Avics krijgt om invulling te geven aan de technologische behoeften.Wij krijgen het vertrouwen om te adviseren wat nodig is en horen het direct als er aanpassingen nodig zijn. Dat maakt de samenwerking zo sterk, zegt zorgcoach Marian Kors.

Mark Kranenbarg waardeert de manier van samenwerken enorm: “Ik vind de samenwerking goed en prettig. Waarom het ook zo goed klikt? We spreken redelijk dezelfde taal. Het is no nonsense. We pakken gewoon aan. We krijgen hier ook geen accountmanagers in driedelig pak van jullie over de vloer. Het is gewoon low profile, en dat is lekker. Dat past bij TMZ.”

“Ik vind de samenwerking goed en prettig. Waarom het ook zo goed klikt? We spreken redelijk dezelfde taal. Het is no nonsense. We pakken gewoon aan. Dat past bij TMZ.”

Mark Kranenbarg, Hoofd Vastgoed bij TMZ

Beademingsafdeling & D-ZEP afdeling

Naast de reguliere woonzorglocaties bij TMZ, zijn er ook afdelingen die meer aandacht nodig hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de invasieve beademingsafdeling waar iedere seconde telt en de D-zep afdeling waar ernstig probleemgedrag voor komt. Op deze afdelingen is een andere aanpak van belang, waarbij we diverse custom-made oplossingen integreren met de Avics software en hierin blijven doorontwikkelen.

 

TMZ

Noaberschap in de praktijk

Noaberschap is een kernwaarde binnen TMZ en komt sterk naar voren in de samenwerking met Avics. Het zijn korte lijntjes. Mensen kunnen je gauw vinden. Iedereen doet veel voor elkaar. Het zit hem in communicatie, in omgang en in de waardering naar elkaar”, vertelt Marian. Dit geldt niet alleen voor de samenwerking tussen beide organisaties, maar ook voor de zorg naar bewoners toe. Als je een implementatie hebt gedaan bij TMZ, dan ben je echt onderdeel van hun geworden. Het is bijzonder om te zien hoe vertrouwen in een team groeit na een succesvolle implementatie”.

Een uniek aspect van de aanpak bij TMZ is de aandacht voor familie en omgeving. We hebben samen een visie ontwikkeld waarin we ook familieavonden organiseerden bij nieuwe projecten. We vinden het belangrijk dat de omgeving goed wordt geïnformeerd over wat de zorgtechnologie betekent voor hun vader, moeder of partner”, legt zorgcoach Marian uit. Dit draagt bij aan een breed gedragen acceptatie van de technologie binnen de zorginstelling.

Praktijkvoorbeeld: de impact van technologie op bewoners

Een treffend voorbeeld van hoe technologie en menselijkheid samenkomen, is het verhaal van een bewoner die aanvankelijk weigerde om een slimme optische sensor te gebruiken. Hij dacht dat het een camera was en had zelfs zijn buurman gevraagd om de sensor af te plakken”, vertelt Marian. Toen we uitlegden dat het een pilot was, vroegen we hem of hij onderdeel wilde zijn van het testteam”. Wat volgde was een nauwe samenwerking, waarbij de bewoner feedback gaf en zelfs een logboek bijhield over de reactietijden van de zorg. Zo werd hij niet alleen betrokken bij het proces, maar droeg hij ook actief bij aan de verbetering ervan.

“Soms merk je dat als er nieuwe technologie is, er ook een groep is die zegt, ‘liever niet, het oude werkt ook prima’. Maar Marian van Avics kan dat op een hele mooie manier brengen. Ze kan echt die spiegel voorhouden en goed onderbouwen waarom het anders zou moeten. Dat nemen onze zorgcollega’s en bewoners ook van haar aan.”

Mark Kranenbarg, Hoofd Vastgoed bij TMZ

Een sterk partnerschap met impact

De samenwerking tussen TMZ en Avics laat zien hoe technologie en zorg hand in hand kunnen gaan, met als kernwaarde het noaberschap. Het wederzijdse vertrouwen, de korte communicatielijnen en de gezamenlijke visie zorgen ervoor dat technologie niet alleen een hulpmiddel is, maar echt waarde toevoegt aan de zorg. “Het mooiste compliment dat we kunnen krijgen is dat medewerkers zeggen: ‘We zijn toch wel blij met Avics.’ Dat is waar we het voor doen,” aldus Marian.

Mark Kranenbarg ziet Avics niet zomaar als een leverancier, maar als een echte partner: “We hebben leveranciers en we hebben partners. Maar Avics zien we echt als een partner, iemand die samen met ons zorgtechnologie goed wil neerzetten. Dat is een belangrijk verschil.”

Dankzij dit partnerschap blijft TMZ innoveren en tegelijkertijd trouw aan haar zorgwaarden. De nauwe samenwerking met Avics zorgt ervoor dat bewoners en medewerkers optimaal worden ondersteund, nu en in de toekomst.

Edited Image